maandag 5 augustus 2013

Op een grote paddenstoel....

...rood met witte stippen...

Onlangs kocht ik een coupon van een paddenstoelen stofje. Ik wist op dat moment nog niet precies wat ik er van zou gaan maken, maar dat heb ik heel vaak. Paddenstoelen vind ik erg leuk, dus ik moest het van mezelf kopen. :) 

Toen ik vorige week verplicht binnen zat, omdat ik ziek was, ging ik wat door mijn lappen en stoffen bak. Vilt, vilt en nog eens vilt. Ik was even vergeten dat ik eens een partij vilt had gekocht. Ook kwam ik een witte lap met kleine rode stipjes tegen. Ineens zag ik een kussen voor me, de ene kant met de paddenstoelen stof en de andere met de witte stof met rode stipjes, met daarop een applicatie van vilt in de vorm van een paddenstoel. Een randje van balletjes band/kant, zou het helemaal afmaken. Maar goed, ik moest eerst maar eens opknappen...

Ik zocht alvast online naar een mooie kleurplaat van een paddenstoel. Ik gebruik vaak kleurplaten als patroon voor een applicatie, dus ik snuffelde wat rond. Ik vond uiteindelijk de ideale kleurplaat. Ik moest hem wat vergroten en drukte de plaat een aantal keer af, om vervolgens de hoed, stam en de stippen goed uit te kunnen knippen. 

Zondag ging ik met mijn zus naar de Sunday Market in Amsterdam. Kunst, hobby, eten en cultuur komen er samen. Ik deed er veel ideeën op, van het maken van sieraden tot tassen, ik kwam helemaal opgeladen thuis. 
Ik pakte direct de naaimachine, knipte de stof uit en begon te naaien! Het kussensloopje had ik diezelfde avond nog klaar. De paddenstoel had ik vrijdagavond al uitgeknipt, dus ik kon alles op het kussensloopje spelden. Zondagavond had ik de stam er al op zitten en maandag heb ik in de schaduw in de tuin, de rest van de paddenstoel applicatie er opgenaaid.

Ten slotte naaide ik aan de achterzijde, ter hoogte van de rits, 5 rode strikjes op de stof, met een klein wit knoopje. En natuurlijk een instiklabel, die ik haast vergat! :)

Hieronder een aantal foto's van het eindresultaat.





Het kussen is precies zo geworden als ik het in mijn hoofd bedacht had en eigenlijk zat alles in het proces mee. Dat is ook wel eens anders.. Maar goed, mijn zoon Bram vond het nogal een meisjeskussen, 'de volgende met auto's mam'. Ik heb nog allerlei leuke stofjes liggen, dus een auto moet wel lukken. Mocht ik zover zijn, dan zal ik ook deze weer met jullie delen.


Benodigdheden:
- kussentje 40 x 40 cm;
- lap stof, of verschillende stoffen;
- rits (ik heb 40 cm gebruikt);
- vilt in gewenste kleuren;
- eventueel kantje, bandje of randje;
- eventueel knoopjes, roosjes of strikjes;
- geduld :).

2 opmerkingen: