vrijdag 2 augustus 2013

We smelten de kaarsen

Vorige week zag ik een pin op Pinterest, waar iemand een kaars haf gemaakt van wat oude restjes kaars. Als vrouw van een schilder, brand ik nooit kaarsen. Kaarsen geven op de lange termijn vet en roet af en dat zou je op wand of plafond terug kunnen zien... Ha ha ha ha.

Ik bestelde bij een online hobbywinkel wat kaarslont in verschillende maten, bij de Albert Heijn kocht ik 3 pakken kaarsen en wat leuke amuse schaaltjes. De schaaltjes kwam mijn zus mee aanzetten toen ik de boodschappen op de band aan het laden was. Ze wist van mijn plannen af en vond de schaaltjes uiterst geschikt. :) 



Het was vandaag in mijn achtertuin dusdanig heet, dat het prettiger was om binnen te vertoeven. Bram was met ons buurmeisje mee naar het strand en Hugo was heerlijk op de plavuizen aan het spelen, ideale omstandigheden om kaarsvet te smelten. :)

Ik heb een oud steelpannetje gepakt, brak wat grijze en witte kaarsen, verwijderde de lont en legde de kaarsen in de pan. Op een laag vuurtje liet ik het geheel smelten. De kaarsen hebben volgens de verpakking 8 branduren, maar smelten in een pannetje is met 3 minuten wel gebeurd.

Ik plakte het uiteinde van het lontje in het midden van een schaaltje op de bodem met een klein stukje plakband, gebruikte wat bestekvorkjes om de boel op z'n plaats te houden en begon het kaarsvet voorzichtig te gieten. Ik had het lontje ook wat langer kunnen laten en om een lepeltje of saté prikker kunnen wikkelen, maar dat soort dingen kom je tijdens het proces achter. :) 


Naast de stervorm, had ik ook deze geribbelde schaaltjes gekocht. Op de eerste twee foto's is het kaarsvet nog heet en heel donker, op dat moment wist ik nog niet precies wat ik ervan moest verwachten. Zoals je op de derde en vierde foto kunt zien, is het kaarsvet mooi licht opgedroogd. Ik ben dan ook erg tevreden met het eindresultaat.

In de eerste instantie wilde ik verschillende soorten leuke theekopjes vullen met kaars. Zo had ik al bijna een jaar een schattig roze theekopje in de kast staan. Ik heb het kopje eens gekocht bij een kringloopwinkel (tja, waar anders). Ik vond de vorm en kleur geweldig en wist dat ik er wel eens wat van zou kunnen maken. Nu was het dan zover....



Wil je ook zelf kaarsen maken? 

Benodigdheden:
- Kaarsen;
- Kaarslont;
- Bakje, schaaltje of kopje;
- Oud pannetje;
- Krant/keukenrol ter bescherming van ondergrond;
- Plakband om lontje op plaats te plakken;
- Lepel, vork of saté prikker om lont op plaats te houden;
- Geduld.

Tijd:
+/- 30 minuten

Tips:
- Kaarslont uit kaarsen die je breekt kun je ook gebruiken, afhankelijk van het kaars formaat dat je gaat maken. Hoe dikker de kaars, hoe dikker het lontje moet zijn;
- Heb je geen oude pan, vul dan een pan met heet water, leg er een schaal in en laat het kaarsvet in deze schaal smelten (au bain marie).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten