donderdag 19 september 2013

Dagje Amsterdam

Afgelopen weekend had ik mezelf voorgenomen om woensdag eens een dagje Amsterdam te doen. De jongens zijn woensdags bij opa en oma en nu ik werkloos ben, heb ik zeeën van tijd.

Ik snuffelde van tevoren wat online. Modezaken zijn overal, daar was ik ook niet op uit, het zou een creatief en inspirerend dagje worden.

Mijn uitje begon met een flinke hoosbui, maar daar was ik op voorbereid. Met een muziekje in m'n oren en een capuchon op, liep ik door de straten van het centrum. 

Vanaf mijn zestiende had ik een geweldige weekendbaan in de Kalverstraat. In een luxe souvenirswinkel, tussen De Slegte en de kerk, verkocht ik dure poppen, delft blauw, Swarovski kristal, tinnen beelden en allerlei verzamel objecten. Ik denk er met een brede lach aan terug. Mijn talen heb ik daar goed kunnen ontwikkelen, wat resulteerde in geweldige cijfers voor de vijf talen die ik op school volgde. 
Mijn eerste stop was de (zoveelste) schoenenwinkel die tegenwoordig in het pand zit. Niets herinnert meer aan de winkel waar mijn loopbaan ooit begon. Ik denk terug aan de vele trappetjes in het pand, waar ik wel honderd keer per dag op en af liep, aan de vele ruimtes en aan de donkere zolder boven de kerk, waar de grote oude tandwielen van het klokkenspel nog zaten. Hoe uniek was dat! Zou het er boven nog zo uitzien? 

Ik vervolgde mijn weg richting de Leidschestraat, waar ik even stopte voor een bak warme chocomel en vervolgde mijn weg via de negen straatjes en de Jordaan. In de Westerstraat was mijn man Pierre aan het werk, die ik ook even bezocht. 
Van sommige winkeltjes vraag je jezelf werkelijk af hoe ze kunnen blijven bestaan en andere winkeltjes zijn van mensen die hun dromen laten uitkomen. Ze hebben er duidelijk hun hart en ziel in gestoken.

Ergens op de route heb ik even een afslag genomen naar de Rozengracht. Een feestwinkel, Kitsch & Kitchen, sieraden, een muziekwinkel, ik ben overal even naar binnen gegaan.
In de hobbywinkel KoudKunstje trof ik Rachel, de eigenaresse. Ze had duidelijk van haar hobby haar werk gemaakt. We hadden een leuk gesprek en ik kocht daar onderstaande breivork en een knoop-ster.



KoudKunstje is te volgen via Facebook en KoudKunstje.

Moe maar voldaan zocht ik aan het eind van de dag Pierre weer op, om met hem mee naar huis te rijden. Ik ben creatief weer opgeladen en zit vol met ideeën. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten